Kirken / Kirkehuset ved kirken

Kirkehuset ved kirken

Kirkehuset i Farup er en gammel stråtækt bygning, der tidligere har været kro. Vi ved ikke hvor gammel, men i 1787 får Nicolay Petersen Møller i Kirkeby Farup kongelig allernådigst bevilling på livstid til krodrift og høkerhandel.

I midten af 1800 tallet var Hans Hansen og Karen Windfeld ejer af kroen. Hans Hansen blev senere bankdirektør i Ribe. De fik flere børn, der har indlagt sig fortjeneste, ikke mindst Chr. Marius Windfeld-Hansen, der i Vejle oprettede landets første bomuldsspinderi. Han bidrog sammen med beboerne i Farup til opførelsen af Farup Kirkes tårn i 1932.

I protokollen for Indre Mission i Farup fortæller afdøde formand Niels Hansen: I Farup kom vækkelsen gennem Indre Mission ca. 1890. I 1894 besluttede man at købe den daværende kirkekro og omdanne den til missionshus. Den 23.okt. 1895 blev kroen indviet til missionshus af biskop Gøtsche.

Der har været afholdt mange møder, søndagsskole og juletræsfester gennem årene, og huset nåede at fejre 100 år som missionshus. Når kirken var lukket på grund af renoveringer, har der været holdt gudstjenester i Missionshuset.

Den 1.nov.2005 købte kirken missionshuset af Indre Mission. Mødesalen kan fortsat benyttes af Indre Mission. Der forestod nu en nænsom og langvarig renovering af den fredede bygning, ordnede graverforhold, udskiftning af vinduer, omlægning af stråtag og indretning af handicapvenligt toilet. 1.søndag i advent 2010 blev det markeret ved en sammenkomst i Kirkehuset, at renoveringen endelig var færdig.

Kirkehuset og Kirkehusets have bruges flittigt til møder, kirkekaffe og koncerter.

Kirkehuset